Loading...

ابزار و تکنیک های از بین بردن حباب های رزین اپوکسی

|
ابزار و تکنیک های از بین بردن حباب های رزین اپوکسی
ابزار و تکنیک های از بین بردن حباب های رزین اپوکسی
ریخته گری رزین اپوکسی یک فعالیت سرگرم کننده است که هر کسی می تواند از آن لذت ببرد و با خلاقیت خود می تواند برای تزیین هر فضایی استفاده شود. با این اوصاف ، مشاهده حباب های کوچک در مخلوط رزین سخت شده شما می تواند ناراحت کننده باشد. پس بیایید نگاهی دقیق تر به این حباب ها داشته باشیم و دنبال راهی باشیم که چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که کار شما عاری از هرگونه حباب باشد.
 
یک حباب صابون را می توان به سادگی با دست یا یک شی نوک تیز از بین ببرید ، اما در اکثر پروژه های رزینی این روش زیاد تاثیری نخواهد داشت. در اینجا چند تکنیک و ابزار به شما معرفی می شود که می توانید برای حل این مشکل استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که این تکنیک ها را نمی توان در رزین سخت شده اعمال کرد  و باید قبل از سخت شدن رزین به کار برده شوند.
اولین و ارزانترین وسیله برای از بین بردن حباب ها استفاده از فندک می باشد. در این روش بعد از ریختن رزین اپوکسی در قالب و یا سطح مورد نظر شعله ی فندک را در فاصله ی مناسب به روی کار می کشیم. 
استفاده از فندک باعث می شود که مولکول های هوا که در حباب ها محبوس شده اند بر اثر تماس با دما منبسط و منفجر شوند. اگرچه رزین شما به حدی داغ نمی شود که شما را بسوزاند ، اما توصیه می شود هنگام استفاده از فندک از وسایل ایمنی 
و قالب های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. 
ابزار دوم که مهمترین و مؤثر ترین ابزار است ، تفنگ حرارتی می باشد. تفنگ حرارتی را می توانید در اکثر فروشگاه های صنایع دستی خریداری کنید. این دستگاه زمانی استفاده می شود که رزین و سخت کننده شما با هم مخلوط شده اند و کافی است تفنگ حرارتی را روشن کرده و در فاصله مناسب روی رزین بکشید ، در این حالت مشاهده می کنید تمام حباب های هوا ناپدید می شوند. 
استفاده از محلول حباب شکن رزین اپوکسی 
حباب شکن رزین اپوکسی یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن حباب های رزین است. این محصول به صورت اختصاصی برای استفاده در پروژه های ساخت میز طراحی شده است. این ماده در یک بطری اسپری کوچک فروخته می شود که می توانید روی سطح رزینی که ایجاد کرده اید بپاشید و حباب های قابل مشاهده روی میز خود را از بین ببرید. جنبه منفی این محصول این است که حباب های زیر سطح رزین را از بین نمی برد و فقط حباب های موجود در چند لایه سطحی رزین را از بین می برد. توصیه می شود پس از ریختن لایه نهایی برای نتیجه مطلوب ، از این محصول استفاده کنید و به هیچ وجه این ماده را بین لایه ها اسپری نکنید.
اما گاهی ممکن است که هنگام کار با رزین، فندک و یا تفنگ حرارتی در دسترس نباشند. پس در اینجا چند تکنیک را برای حذف حباب ها ارائه می دهیم. 
اولین روش گرم کردن رزین می باشد. این روش ممکن است سریعترین راه برای انجام این کار نباشد ، اما مطمئن ترین راه برای حذف حباب از رزین بدون آسیب رساندن به قطعه کار شما می باشد. پس رزین و سخت کننده را قبل از استفاده به سادگی در آب گرم فرو ببرید. در این روش تغییر ویسکوزیته رزین باعث می شود که هرگونه هوای موجود در ماده به شکل حباب به سطح آمده و از بین بروند.
تکنیک بعدی ، درست مخلوط کردن رزین و سخت کننده است. این مورد را شاید نتوان به عنوان تکنیک نام برد اما باید بدانید که روش مخلوط کردن تأثیر زیادی در حباب های موجود در رزین دارد. هنگام به هم زدن تخم مرغ ، می بینید که استفاده از چنگال یا ویسک باعث ایجاد حباب در سطح مخلوط تخم مرغ می شود ، این دقیقاً همان چیزی است که وقتی رزین را با سخت کننده خیلی سریع مخلوط می کنید اتفاق می افتد. پس هنگام هم زدن رزین و سخت کننده ، چوب مخلوط کن خود را در حرکت های آرام و منظم و به شکل  8 انگلیسی حرکت دهید و اجازه دهید این دو ماده (رزین و سخت کننده) به آرامی با هم مخلوط شوند به طوری که هیچ هوایی در مخلوط حاصل به دام نیفتد. 
تکنیک بعدی این است که رزین خود را یکدفعه در قالب یا سطح مورد نظر نریزید بلکه به شکل لایه ای بریزید. رزین ها دارای قوام نسبتاً بالایی است و اگر خیلی سریع در قالب ریخته شود ، هوا به راحتی در مخلوط محبوس می شود و پس از آنکه رزین کاملاً سفت شد ، به بخش دائمی کار شما تبدیل می شود. همیشه اطمینان حاصل کنید که رزین خود را به آرامی می ریزید و اگر واقعاً می خواهید مطمئن شوید که حباب کمی در ریخته گری دارید ، رزین خود را به صورت لایه ای بریزید.
همچنین روش های ابتدایی دیگری نیز مانند استفاده از نی و دمیدن در رزین و یا استفاده از خلال دندان برای از بین بردن حباب ها وجود دارد که مطمئنا کارایی روش ها و ابزارهای گفته شده را ندارند.
اکنون که می دانید چگونه حباب های اپوکسی را برطرف کنید زمان آن رسیده است که کار خود را شروع کنید.

0
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا